کشف ساختار فضایی و منظرین مجموعه پاسارگاد
نویسندگان
چکیده
پاسارگاد در نگاه اول، دشتی است که چند بنای منفرد را در خود جای داده است بدون آنکه ارتباط معناداری با یکدیگر داشته باشند؛ آثار بناهایی پراکنده در دشت که به سختی می توان علت مکان یابی و احداث آنها را حدس زد. بازدیدکنندگان با دیدن وضعیت امروزی آن، هیچ تصوری از گذشته آن به دست نمی آورند. آیا این همه ماجراست؟ آیا در زمان هخامنشیان نیز پاسارگاد به عنوان مقر حکومتی_ آیینی کورش به همین شکل بوده است؟ این بناها چه نسبتی با یکدیگر دارند؟ از سوی دیگر، امروزه پوهشگران پاسارگاد را به عنوان اولین باغ ایرانی و الگوی باغ های پسین می دانند اما پرسش اینجاست این باغ چگونه بوده است؟ آیا باغی هندسی و منظم بوده یا یک باغ ارگانیک و نامنظم؟ تحلیل های منظرین با تکیه بر اسناد تاریخی و باستان شناسی با حاکی از آن است که کلیه بناهای دشت پاسارگاد در یک ساختار منظم فضایی احداث شده اند و باغی وسیع بر کلیه عناصر احاطه داشته است. «باغ شاهی» تنها بخش کوچکی از این مجموعه وسیع بوده و به بیان دیگر در پاسارگاد با یک طرح «باغ در باغ» روبه رو هستیم. این نوشتار پس از تحلیل مجموعه پاسارگاد براساس اسناد تاریخی (متون تاریخی و یافته های باستان شناسی) از منظر سومی که «رویکرد منظر» است به بررسی این مجموعه می پردازد و با توجه به سبک باغسازی ایرانی، سعی در واکاوی و کشف ساختار فضایی و منظرین مجموعه باغ های پاسارگاد دارد.
منابع مشابه
بررسی ساختار زبانی «کشف المحجوب و مصباح الهدایه»
«کشفالمحجوب» هجویری و« مصباح الهدایه» کاشانی علیرغم اینکه در فاصله زمانی بیش از دو قرن از هم نگاشته شدهاند؛ عمدتاً در تقسیمبندی سبکی، در حوزه سبک نثر مرسل قرار میگیرند؛ اما درباره چگونگی امکان این فرضیه چندان تأمل و تتبعی صورت نگرفته است. ما در این نوشتار برآنیم تا ساختار زبانی این دو اثر را از وجوه مختلف تجزیهوتحلیل کنیم و با ذکر تشابهات و تفاوتهای مختصات زبانی آنها نشان دهیم این تقسیم...
متن کاملتأثیر سامانه های آبی در شکل گیری منظر باستانی پاسارگاد
تحقیقات و مطالعات منطقة تاریخی طبیعی پاسارگاد که در شمار آثار میراث جهانی است، بیشتر در رابطه با کاوش های باستان شناسی و کشف آثار به جا مانده است. ازآنجایی که موقعیت دقیق مکانی دریاچة باستانی پاسارگاد و مسیر بستر باستانی رودخانة پلوار – سیوند معیارهای ارزشمندی در تعریف منظر طبیعی پاسارگاد، و نحوه سازماندهی و ترکیب عناصر این مجموعه اند، می توانند در تعیین حریم حفاظتی این مجموعه با ارزش نیز کمک ک...
متن کاملساختار شناسی مجموعه داستان «دیوان سومنات»
«دیوان سومنات» با 12 داستان کوتاه، دومین مجموعه داستان ابوتراب خسروی است. بر اساس نظریة ساختاری، پس از استخراج پیرفتها، ساختار روایتها را تحلیل کردهایم؛ تحلیل ساختار روایات، ما را در فهم و تبیین ژرفساختهای پیچیده یاری میکند؛ همچنین میزان هماهنگی ساختار روایات با ژرفساخت را روشن میسازد. بررسی ساختاری این مجموعه نشان میدهد ژرفساخت همة داستانها، براندازی زمان یا بیاعتبار کردن زمان ...
متن کاملساختار شناسی مجموعه داستان «دیوان سومنات»
«دیوان سومنات» با 12 داستان کوتاه، دومین مجموعه داستان ابوتراب خسروی است. بر اساس نظریة ساختاری، پس از استخراج پیرفتها، ساختار روایتها را تحلیل کردهایم؛ تحلیل ساختار روایات، ما را در فهم و تبیین ژرفساختهای پیچیده یاری میکند؛ همچنین میزان هماهنگی ساختار روایات با ژرفساخت را روشن میسازد. بررسی ساختاری این مجموعه نشان میدهد ژرفساخت همة داستانها، براندازی زمان یا بیاعتبار کردن زمان ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مجله علمی-ترویجی منظرناشر: مرکز پژوهشی هنر، معماری و شهرسازی نظر
ISSN 2008-7446
دوره 4
شماره 20 2012
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023